zondag 20 mei 2012

les beeldend - groep 7 8-3-2012


Bij mijn tweede stage in groep 7 heb ik als een van mijn eerste lessen in deze klas een les beeldende vorming gegeven. De leerlingen krijgen hier niet veel mee te maken, dus ze hadden hier niet veel ervaring mee. Toch wilde ik proberen hoe ze op een "vrije" les als deze zouden reageren.
Ik heb de les niet gegeven aan de hand van een methode, ik heb deze zelf bedacht. Dit heb ik gedaan omdat ik over een schilderstijl wilde vertellen, en ik daar geen geschikte lessen voor groep 7 bij kon vinden.

Ik heb uiteindelijk gekozen om te vertellen over de schilderstijl pointillisme. Dit heb ik gedaan met behulp van een powerpointpresentatie en een filmpje (canonclip) Ik wilde ongeveer een kwartier besteden aan de theorie, en ongeveer 5 minuten aan het filmpje. Vervolgens mochten de leerlingen zelf aan de slag met het pointillisme. Ik had een opdracht bedacht waarbij de leerlingen met wattenstaafje en verf zelf het pointillisme konden nabootsen.

Voor ik met mijn les begon heb ik tijdens de pauze alle verf, eierdozen, wattenstaafjes, papier en tissues klaargelegd op de tafel achterin de klas, even gekeken hoeveel kinderen ik in de klas had die dag, en hoe lang mijn activiteit dus ongeveer zou duren. Ook maakte ik vast plaats in de vensterbank voor de natte verftekeningen. De leerlingen konden bij het starten van de activiteit dus alles zelf pakken. Ik heb gezorgd dat ik zeker wist dat alle leerlingen mij goed konden zien en horen door de tafels iets meer naar het digibord te draaien dan normaal.

Ik begon mijn les met de vraag:  "wie weet wie we hier zien?" Na een aantal antwoorden van de leerlingen liet ik een filmpje zien over van Gogh, waarna ik kort zijn leven heb besproken met de leerlingen. Vervolgens liet ik een aantal schilderijen zien op de powerpoint en vroeg wat er aan deze schilderijen opviel ( pointillisme)
Dan vertelde ik wat de kenmerken van het pointillisme zijn. Ik vertelde bijvoorbeeld dat er altijd wordt geschilderd met kleine streepje of stipjes, en dat zwart bijna nooit voorkomt bij het pointillisme. Daarna liet ik nog een aantal voorbeelden zien om toe te lichten wat ik eerder verteld had en vervolgens mochten de leerlingen zelf aan de slag met wattenstaafjes en verf. Hier hadden ze ongeveen 45 minuten de tijd voor.

Ik liet de leerlingen in groepen werken. Toen alle groepen voorzien waren van onderleggers en schetspapier mochten de leerlingen een schets maken voor hun uiteindelijke verftekening. Als zij de schets klaar hadden, mochten ze deze aan mij laten zien, en kregen zij de doos met verf en wattenstaafjes voor hun eigen groepje.
  
Aan het einde van mijn les waren bijna alle leerlingen klaar met hun eindwerkstuk. Ze mochten het werk te drogen leggen in het raamkozijn. We bespraken heel kort de les na ( hoe het gegaan was) en toen was het tijd om naar huis te gaan.




















Lesvoorbereiding

Naam
Irene van Hoogdalem
Groep
1c
Stagebegeleider/
coach
A.M.Teijgeler
Stageschool
Wilhelminaschool
Groep
7
Mentor
Wim van Vuren
Activiteit
Beeldende vorming pointillisme
Datum
8-3-2012

Leerpunten student
1.      tijdsbewaking
2.      stemgebruik
3.      orde

Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie
Beschrijf wat de leerlingen al weten, of ze er wel eens mee te maken hebben, welke leerlingen problemen hebben met dit onderwerp of met de werkvorm, …

De kinderen hebben naar mijn weten nog niet veel gehad over kunst.
Wel hebben zij al te maken gehad met creatief werken en creatieve opdrachten op school. Ik ga met de kinderen eerst kort in op de theorie, vervolgens mogen ze zelf aan de slag.
Doelstellingen
Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben?
Formuleer doelen die concreet, meetbaar, zichtbaar, haalbaar zijn.

- Aan het eind van mijn les weten de kinderen wie Vincent van Gogh was, en ze weten wat het pointillisme is, en hoe dat eruit ziet.
Evaluatie
Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.

Ik kan aan de tekeningen zien of de kinderen het pointillisme hebben begerepen. Schilderen ze met puntjes? Als er tijd voor is, sluit ik af met een aantal vragen over Vincent van Gogh, wat weten we nog?
Aners kom ik hier op een later moment op terug.

Werkwijze en middelen (waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat doe jij?
Hoe wordt de leertijd gebruikt:
leerkrachtgestuurd F leerlinggestuurd
leerkrachtgestuurd
Ik laat eerst een foto zien en vraag wie dit is ( Vincent van Gogh) dan laat ik een filmpje zien van van Gogh, waarna ik kort zijn leven bespreek met de kinderen. Dan laat ik een aantal schilderijen zien en vraag wat hier opvalt ( pointillisme) dan vertel ik hoe dit heet en wat de kenmerken van het pointillisme zijn. Vervolgens laat ik nog een aantal voorbeelden zien en daarna gaan we zelf aan de slag met wattenstaafjes en verf

Ik gebruik een powerpoint en een filmpje ter illustratie van mijn uitleg.


De leerlingen hebben niets nodig tijdens de uitleg. Als zij zelf aan de slag gaan, hebben zij per groepje wattenstaafjes en verf nodig. Ook hebben alle kinderen twee witte velletjes. Een is voor de schets, de andere is voor de verftekening.
Leeractiviteiten
Wat doen de


leerlingen?
Instructie-middelen
Welke middelen gebruik jij?
Leermiddelen
Welke middelen gebruiken de leerlingen?

Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf
Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
Vooraf zorg ik dat in het lokaal voldoende wit papier, verf, en wattenstaafjes aanwezig zijn. Ook zorg ik dat ik verfbakjes of papiertjes heb voor de verf. Ondervellen leg ik ook vast klaar

Als de kinderen klaar zijn mogen de tekeningen in de vensterbank te drogen worden gelegd.



Na afloop mogen de leerlingen ( indien er tijd voor is) nog iets voor zichzelf doen.
Tijdens
Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
Na afloop
Bereid een rustige lesovergang voor. Wie ruimt wat op? Waar en hoe moeten leerlingen gaan zitten?

Lesopbouw
(wat ga je precies doen)

Keuze lesmodel
x
Didactische Analyse

Activerende Directe Instructie

Ander model, namelijk:


benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel
Aanvullende vakdidactische eisen
·        
DA
ADI
1 Inleiding

2 Kern

3 Afsluiting
1 Terugblik
2 Oriƫntatie
3 Uitleg
4 Begeleide oefening
5 Zelfstandige verwerking
6 Evaluatie

continu: REFLECTIE

lesfase
tijd
activiteit

1.



2.




3.

10 min.

10 min.




30 tot 45 min.

Inleiding met een filmpje


kort theorie over vincent van Gogh en het pointillisme.






We gaan zelf aan de slag met het pointillisme met wattenstaafjes en verf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.